حواراتسوشيال ميديا

سيف الدين عبدالعزيز فنان يبدع في اخراج اعماله الفنية

هبة ايمن

سيف الدين عبدالعزيز موهبة تستحق التكريم والتقدير، لتألقه في الاعمال الفنية بالرغم انه غير دارس لتاريخ الفنون ، فهو لم يكمل تعليمه لظروف خاصة وبعد ذلك عمل في البرمجة ثم اخذ القرار منذ اكثر من 8 سنوات ليغوص في مجال الاعمال الفنية وخاصة رسم البورتريه ، وقد كان لنا معه هذا الحوار الباعث للطموح بلا سقف و الذي أتمنى أن ينال إعجاب متابعي جريدة ترند نيوز .

في بداية حوارنا عرف متابعي الجريدة بمن هو سيف الدين عبدالعزيز ؟
انا سيف الدين عبدالعزيز من محافظة اسيوط عندي 24 سنة ،بحب الرسم وخاصة رسم الاشخاص “البورتريه” ،بمارس هوايتي من وانا عندي 16 سنة ، مقدرتش اكمل تعليمي لظروف خاصة ،علشان كدا حبيت اني ادخل في عالم الفنون واني اطور من نفسي .

حدثنا عن دايتك مع الرسم ؟
في البداية كنت بشتغل في البرامجيات فاوقات كتير كنت ببقي قاعد فبحب اني اشوف فيديوهات رسم ، لانه كنت بنجذب جدا لاي لوحات كنت بشوفها فقولت اي المانع اني اتعلم ؟! فبدات في اني اسمع فيديوهات واتدرب وفضلت فترات كتير امارس الرسم بخامات مختلفة لحد ماطورت من مستوايا .

اي الخامات تفضل استخدامها في لوحاتك ؟
انا رسمت بخامات كتير مميزة ومختلفه زي رسم الجاف والفحم والرصاص ورسم بالقهوه ورسم الديجيتال ارت والوان باستل و بردو رسم الهانديمالز علي الايد ، لكني كنت ومازلت بحب الرسم بالفحم والرصاص ،ولحد دلوقتي بحاول اطور من مستوايا في الخامة دي .

كلمنا عن اول تجربة ليك كرسم ،وايضا اذكر لينا اكثر اعمال المحببة لك ؟
اول رسوماتي كانت عبارة عن رسمة 3d مكنش مستوايا حلو اوي بس كان مرضي ، بس مع الوقت اتجهت ناحية رسم البورتريه ، فرسمت ناس كتير اعرفها معرفة شخصية وكمان رسمت فنانين كتير ..
وبالنسبة لاكتر رسمة مميزة بالنسبة ليا ف اعمالي فهي رسمتي للفنان يحي الفخراني من عمله الفني “الملك لير” لانها اكتر رسمة اظهرت تطور مستوايا.

اي دافعك لرسم المشاهير والفنانين ؟
فكرة اني ارسم فنان فهي حاجة عادية بس اللي كان مميز بالنسبة لي اني اوصل رسمتي للفنان ، الهدف انه اكبر من مستوايا وانه من ردود افعالهم اقدر اخد ثقة في نفسي اني استاهل لقب رسام او فنان .

بتتمني ترسم مين من الشخصيات المشهور و رسمتك توصله ؟
بتمني جدا اني ارسم اللاعب محمد صلاح وبالفعل انا بدات في رسمه بعمل مختلف عن اي عمل سابق ليا ، وبتمني بجد ان بعد ما اتم الانتهاء من اللوحة اني اقدر اوصلهاله .

شايف اي اللي الموهوب محتاجه علشان يقدر يطور من مستواه للافضل ؟
المهم في اي موهبة ان الموهوب يمارس الموهبه ويستمر في التدريب عليها وانه مش لازم يعتمد علي كورسات تعلم ، لا الافضل انه يعتمد علب نفسه في الممارسة الدايمة علشان قدر يطلع افضل مالديه من ابداع .

هل هناك فنان تأمل ان تصل لاحترافيته في الرسم ؟
اه في الفنان الشهير مصطفي خضير ويعتبر من اشهر فنانين الدول العربية .

كلمنا عن احلامك فيما يخص الاعمال الفنية؟
بتمني ان مستوايا يوصل للاحترافية ،وبتمني اني اقدر اقيم مرسم خاص بكل اعمالي ، وان كل رسوماتي تتنشر علي اعلي نطاق .

زر الذهاب إلى الأعلى